כל מה שחשוב לדעת על תביעת פיצויים במקרה של תאונת דרכים עם אופנוע

את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונת אופנוע? האם יש חשיבות לאשמה בתאונה? איך חשוב להתנהל מבחינה משפטית? ומה עוד חשוב לדעת כדי לקבל את מקסימום הפיצוי? המדריך המלא!

אופנועים וקטנועים הם אמצעי תחבורה נוחים ומהירים, אבל גם מסוכנים מאוד – הן מבחינת הסיכון להיות מעורבים בתאונת דרכים (בשל המבנה הפחות יציב שלהם) והן מבחינת היקף וחומרת הנזק במקרה של תאונת דרכים. למרבה הצער, המציאות מלמדת שרוב תאונות הדרכים הקשות בישראל הן תאונות שבהן מעורבים אופנועים/קטנועים, וכי במקרים רבים של תאונות אופנועים נגרמות פציעות גוף חמורות.

ואמנם בדומה לכל תאונת דרכים אחרת, גם בתאונת אופנוע יכול הנפגע לתבוע פיצויים בגין הנזק שנגרם לו לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים (הפלת"ד), ללא קשר לשאלת האשם בתאונה, אבל… בשל רמת הסיכון הגבוהה וחומרת הפגיעות הצפויה, תביעות שעוסקות בתאונות דרכים של אופנועים הן תביעות מורכבות יותר שדורשות הבנה רחבה במספר תחומים מקבילים: דיני נזיקין, דיני ביטוח, תביעות נכות בביטוח הלאומי, תביעות מול חברות הביטוח הפרטיות, ועדות רפואיות ועוד. לכן, במקרה של תאונת אופנוע חשוב מאוד להתנהל נכון מבחינה משפטית כבר מרגע התאונה ולהיוועץ בעורך דין תאונות דרכים מומלץ שמנוסה בתחום סמוך ככל האפשר לקרות האירוע.

מהי ההגדרה המשפטית של 'תאונת אופנוע'?

מבחינת חוק הפלת"ד 'אופנוע' (וכל רכב דו גלגלי ממונע אחר) הוא כלי רכב ממונע לכל דבר ועניין ולכן ככלל, חלים עליו כל החוקים שנוגעים לתאונות דרכים שבהן מעורבים רכבים. המשמעות היא שבנוסף למקרה "הקלאסי" של תאונת דרכים בין אופנוע לרכב אחר, ישנם מצבים רבים אחרים שכלולים גם הם בתוך ההגדרה של תאונת דרכים שבגינה ניתן לתבוע פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו בה מתוקף חוק הפלת"ד. כך למשל:

  • פציעה שנגרמה כתוצאה מאבדן שליטה על האופנוע במהלך הנסיעה (החלקה לדוגמה).
  • פציעה שנגרמה כתוצאה מתקלה מכנית באופנוע (התלקחות של המנוע לדוגמה).
  • פציעה שנגרמה במהלך העלייה לאופנוע, הירידה ממנו.
  • פציעה שנגרמה כתוצאה מפגיעה במפגע כלשהו בדרך (רכב חונה, בור בכביש ואפילו פס האטה).
  • פציעה שנגרמה במהלך תיקון דרך של האופנוע (דחיפה שלו, החלפת גלגל וכדומה).

הדוגמאות האלו הן כמובן רק חלק קטן מהמקרים, כשהמשותף לכולם הוא שיש קשר בין הנזק שנגרם לשימוש המיועד של כלי הרכב (במקרה הזה – התעסקות באופנוע לצורך/במהלך נסיעה).

את מי ניתן לתבוע במקרה של נזק גוף כתוצאה מתאונת אופנוע?

חוק הפלת"ד קובע כאמור כי במקרים של תאונות דרכים ניתן לתבוע מביטוח החובה פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו, ללא קשר לשאלת האשם בתאונה, וזה נכון גם לגבי תאונות אופנועים. אופנועים נחשבים כאמור על פי הגדרת החוק לכלי רכב, ולכן גם במקרה של תאונת אופנוע ישנם מספר גופים שאותם ניתן לתבוע בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מאותה תאונה:

ביטוח החובה

בדומה לכל נהגי הרכבים, גם רוכבי האופנועים חייבים לבטח את עצמם בפוליסת ביטוח חובה שתעניק להם פיצוי במקרה של נזק גוף כתוצאה מתאונה. כך שהגוף הראשון שאותו ניתן לתבוע הוא חברת הביטוח.

כאן כדאי לציין שמכיוון שאופנועים מוגדרים מבחינה ביטוחית ברמת סיכון גבוהה, חברות הביטוח הפרטיות אינן ששות, וגם אינן חייבות ע"פ חוק, לבטח את הרוכבים בביטוח החובה. לאור כך וכדי למנוע מצב שבו רוכבי האופנועים אינם מבוטחים, הוקם בישראל ה"פול" (המאגר הישראלי לביטוח רכב) – מעין חברת ביטוח ייעודית שבה שותפות כל חברות הביטוח העוסקות בביטוח רכב חובה בישראל, שמיועדת לבטח את כל 'המשתמשים ברכב מנועי שלא השיגו כיסוי ביטוחי באופן ישיר אצל מבטח'. ה'פול' הוא אכן פתרון טוב וחשוב, אך יש לדעת כי הוא אינו מעניק כיסוי לנזקי רכוש או לנזקי צד ג', אלא לנזקי גוף בלבד.

המוסד לביטוח לאומי

במקרה שבו כתוצאה מתאונת האופנוע נגרמה לרוכב נכות צמיתה, ניתן להגיש תביעה גם כנגד המוסד לביטוח לאומי לצורך הכרה בנכות ומיצוי כל הזכויות המגיעות בגינה. במקרה שבו תאונת האופנוע היא גם תאונת עבודה (שליח למשל), ניתן להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה בעזרת עורך דין לתאונות עבודה ולמצות את הזכויות הרלוונטיות.

כיצד חשוב להתנהל משפטית במקרה של תאונת אופנוע?

תביעות נזיקין בכלל, לרבות תביעות נזיקין שעוסקות בתאונות דרכים, הן תביעות מורכבות שבהן נדרש להוכיח שהתקיימו שלושה תנאים בסיסיים: שקרתה תאונה; שנגרם נזק פיזי; ושיש קשר ישיר בין התאונה לנזק הפיזי שנגרם.

המשמעות בפועל היא שיש חשיבות רבה להתנהלות המשפטית הנכונה ולליווי של עו"ד בעל ניסיון בתחום כבר מרגע התאונה ועד להגשת התביעה, שלרוב מוגשת זמן רב לאחר התאונה (לאחר שכבר ניתן להעריך טוב יותר את היקף הנזק):

  • תיעוד האירוע – ברגע התאונה חשוב מאוד לתעד את כל מה שקשור אליה. החל מצילומים של הדרך, דרך פרטי המעורבים האחרים ועד פרטים של עדי ראייה. כל פרט יכול להיות חשוב בהמשך הדרך.
  • תיעוד רפואי – גם אם הפגיעות הפיזיות הן לכאורה אינן חמורות, חשוב מאוד לדווח על התאונה לגורם רפואי ולציין בפניו שהפגיעות קרו כתוצאה מתאונת אופנוע. לא פעם הפגיעות לא נראות חמורות ברגע הראשון והנזק שלהן מתגלה רק כעבור תקופה מסוימת.
  • היוועצות בעו"ד – כדאי להיוועץ בעו"ד שמנוסה בתחום בסמוך ככל האפשר לקרות התאונה. זאת מכיוון שעוה"ד יוכל ללוות ולהדריך אתכם בפרטים קטנים וחשובים לאורך הדרך, שישפיעו מאוד על סיכויי התביעה שלכם.
  • במידה שמדובר בתאונת אופנוע שהיא גם תאונת עבודה – חשוב לדווח על כך למעסיק ולבקש ממנו שימלא טופס תאונת עבודה ובנוסף, להגיש לביטוח הלאומי תביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה.

הטיפים האלו נשמעים אולי טריוויאליים, אך הניסיון מלמד שרבים אינם מודעים לחשיבות הרבה שיש להם ומגלים זאת רק בשלב הגשת התביעה ואז קשה הרבה יותר להוכיח אותם, מה שלא פעם עלול לפגוע משמעותית בסיכוי שלכם לקבל את הפיצוי המקסימלי שמגיע לכם.

תביעת נזקי רכוש בתאונת דרכים

מהו גובה הפיצויים שניתן לקבל בגין נזקי גוף בתאונת אופנוע

מטבע הדברים, אחד הנושאים הבוערים עבור הנפגע הוא סדר הגודל של הפיצויים שניתן להשיג במהלך תביעה בגין תאונת אופנוע. על השאלה הזו אין תשובה אחת וחד משמעית שניתן לתת מראש, אלא רק הערכה כללית.

כאמור, שני הגופים העיקריים שאותם ניתן לתבוע לאחר תאונת דרכים עם אופנוע הם הביטוח הלאומי וחברת הביטוח הפרטית או הפול. אם נתייחס אל הביטוח הלאומי נראה כי תאונת דרכים אופנוע שקרתה במסגרת העבודה (למשל, שליח) יכולה להוביל לקבלת דמי פגיעה לשלושה חודשים, ולאחר מכן לקצבה או לפיצוי חד פעמי, בנוסף להחזר הוצאות רפואיות והטבות נוספות. הסכומים עצמם תלויים במשתנים רבים, ובעיקר הם הופכים להיות משמעותיים ככל שמדובר בפגיעה שגרמה לנכות ואובדן כושר עבודה. ניתן לומר שככל שהפגיעה יותר חמורה, ככל שהנפגע צעיר יותר וככל שהוא משתכר יותר, כך הסכומים נוטים לעלות.

לפרמטרים האלו יש השפעה גדולה על הפיצויים גם במהלך תביעת חברת ביטוח תאונת דרכים. לא פעם תביעות כאלו יכולות להגיע למאות אלפים ואף מיליוני שקלים, אך שוב, כל מקרה נבחן לגופו. מלבד זאת, אל הסכומים בגין נזקי הגוף יכולים להצטרף גם אלו של תביעת נזקי רכוש בתאונת דרכים, אם כי כאמור הפול אינו מעניק כיסוי לאופנוע עצמו.

מה שבטוח, לליווי של עורך דין מיומן עשוי לעשות הבדל גדול בהתייחסותם של חברת הביטוח ושל הביטוח הלאומי לתביעה, והפיצויים בהתאם לכך.

בכל שאלה ניתן לפנות לעו"ד ליאור וימן המתמחה בנושא תאונות דרכים. לקבלת מידע נוסף, ליווי וייצוג בתאונות אופנוע, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 04-8289090.

יצירת קשר

דילוג לתוכן