ייפוי כוח מתמשך: המדריך המלא!

מהו ייפוי כוח מתמשך? למי הוא טוב? ומה חשוב לדעת לפני שחותמים עליו? כל התשובות.

 

כחלק מהתפיסה החברתית של השנים האחרונות ביחס לאנשים עם מוגבלויות, ששמה במרכז את זכותו של כל

אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו ומדגישה את יכולותיו של האדם ולא את מוגבלותו, החליטה הממשלה (בשנת 2016) להוסיף לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תיקון משמעותי ביותר בשם: "ייפוי כוח מתמשך".

תוספת לחוק שלראשונה בישראל, מאפשרת לכל אדם לקבוע כיצד ייראו כל ימי חייו, לרבות בשלב שבו מסיבות שונות, הוא לא יוכל עוד לנהל אותם בעצמו.

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא כאמור מסמך משפטי שמאפשר לכל אדם בגיר שיש לו את היכולת והמסוגלות לקבל החלטות באופן עצמאי, לתכנן את עתידו ולקבוע כיצד יתנהלו חייו ומי יקבל את ההחלטות בשמו, אם הוא לא יוכל עוד לקבל אותם בעצמו.

 

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך יכול הממנה (האדם שמנסח את ייפוי הכוח) למנות אנשים שמהימנים עליו כמיופי כוח, שבשעת הצורך יפעלו בשמו ועבורו בתחומים שונים הנוגעים לחייו. בנוסף יכול הממנה לקבוע באילו עניינים ברצונו למנות מיופי כוח (אחד או יותר) ומה יהיו סמכויותיו בכל עניין.

 

חשוב לדעת! כל עוד הממנה כשיר משפטית, הוא יכול בכל שלב, לשנות את ייפוי הכוח המתמשך על ידי הפקדת ייפוי כוח מתמשך חדש או לבטלו (אלא אם הגביל בעצמו את אפשרות הביטול בייפוי הכוח המתמשך).

 

מי יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך?

כדי שאדם יוכל לערוך ייפוי כוח מתמשך עבור עצמו, עליו להיות בגיר (מעל גיל 18) תושב ישראל שמבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו.

 

את מי ניתן למנות כמיופה כוח?

בייפוי כוח מתמשך אין מגבלה כמותית על מספר מיופי כוח שניתן למנות, אך חייב למנות לפחות מיופה כוח אחד.

כל ממנה יכול לקבוע האם ברצונו למנות מיופה כוח אחד שיהיה אחראי לכל ענייניו, למנות מספר מיופי כוח לאותו עניין ולהגדיר את שיתוף הפעולה ביניהם, או למנות מספר מיופי כוח לעניינים שונים.

 

מכיוון שמהות ייפוי הכוח המתמשך היא לאפשר לממנה לבחור את האדם/האנשים שינהלו את חייו בעתיד, אך טבעי הוא שמיופי הכוח צריכים להיות אנשי אמונו של הממנה שנבחרו מתוך רצון חופשי ולא כדי לרצות מישהו או כדי לא לפגוע בו.

 

כדי לוודא זאת קבע החוק כי מיופה הכוח חייב להיות אדם "יחיד" (ולא חברה) מעל גיל 18, שאינו ממונה לשמש כמיופה כוח עבור יותר משלושה ממנים שאינם בני משפחתו.

 

בנוסף ובאופן ברור, חייב הממונה להיות כשיר משפטית לנהל את ענייניו של הממנה. לכן אדם לא יכול לשמש מיופה כוח אם הוא עצמו חוסה, או שנכנס לתוקף ייפוי כוח מתמשך שהוא ערך לגבי עצמו. כמו כן לא ניתן למנות בענייני רכוש מיופה כוח שהוכרז כפושט רגל (אלא אם ניתן לו הפטר), או אם הוא מוגדר בבנק כלקוח מוגבל בדרגה חמורה.

 

כדי למנוע ניגוד עניינים ולהפחית את החשש לניצול לרעה והשפעה בלתי הוגנת, נקבע גם שלא ניתן למנות כמיופה כוח אדם שמספק לממנה שירותים מסוימים תמורת תשלום כגון עורך הדין שבפניו נערך ייפוי הכוח, או כל אדם שמספק לממנה מגורים, טיפול רפואי, סוציאלי, סיעודי או שיקומי תמורת תשלום (אלא אם הוא קרוב משפחה של הממנה).

 

הסכמת מיופה הכוח למינוי

לאור האחריות הכבדה שתוטל על מיופה הכוח, קבע החוק שיש לקבל את הסכמתו המפורשת של מיופה הכוח להתמנות "לתפקיד" ולפעול בהתאם להנחיותיו בייפוי הכוח המתמשך. לשם כך עליו להכיר את תוכנו של ייפוי הכוח המתמשך, להבין היטב את סמכויותיו, אחריותו וכלל המשמעויות הנובעות מכך ואז לחתום על הסכמתו בפני עורך הדין.

 

אילו נושאים ניתן לכלול בייפוי כוח מתמשך?

בייפוי כוח מתמשך יכול הממנה להחליט מה ייעשה (באופן מלא או חלקי) בענייניו הרכושיים, ענייניו האישיים, ו/או ענייניו הרפואיים:

  • ייפוי כוח מתמשך לעניינים רכושיים – במסגרת זו מחליט הממנה מי יקבל את הסמכות ובאיזה היקף לקבל החלטות ולבצע פעולות הנוגעות לכל ענייני רכושו, נכסיו, ענייניו הכספיים והתחייבויותיו: ניהול חשבונות הבנק, אופן השקעת הכספים, ניהול נכסי הנדל"ן או עסקיו ואף מיצוי זכויות (הגשת תביעת נזיקין במקרה של תאונת דרכים למשל).
  • ייפוי כוח מתמשך לעניינים אישיים – במסגרת זו נכללות כל החלטות הממנה בנוגע לכלל העניינים (פרט לענייניו הרכושיים) הנוגעים לאיכות חייו וסיפוק צרכיו היומיומיים, לרבות ענייניו הרפואיים. כך למשל שמירה על אורח החיים התרבותי והדתי, שמירה על חיי קהילה פעילים, דאגה לתעסוקה לימודים או שיקום, שמירה על הרגלי התזונה (טבעונות למשל), בחירת מטפל מתחום מסוים ועוד.

 

כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך

בניגוד לייפוי כוח רגיל שנכנס לתוקפו מיד לאחר החתימה, או לצוואה שנכנסת לתוקפה לאחר מותו של המצווה, ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף אך ורק אם וכאשר הממנה לא יהיה עוד מסוגל להבין ולקבל בעצמו החלטות באותם עניינים שנכללו בייפוי הכוח, ובהתאם לתנאים שנקבעו מראש בייפוי הכוח.

 

תנאים אלו יכולים להיות למשל כפופים לשיקול דעת משותף של מיופה הכוח ואדם נוסף שקרוב אל הממנה שיכולים להעיד כי הגיע השלב שבו הוא אינו כשיר עוד לקבל החלטות; לקרות אירוע מסוים כמו אשפוז פסיכיאטרי; או על פי חוות דעת מומחה שתקבע זאת.

 

כאן חשוב לציין! החוק אינו מאפשר לקבוע בייפוי הכוח תנאי שלפיו הקביעה כי הממנה לא מסוגל עוד לנהל את חייו בעצמו, תלוי בשיקול דעתו הבלעדי של מיופה הכוח. זאת כדי להגן מניצול כוחו לרעה בשלב המשמעותי שבו הבנתו ויכולותיו של הממנה עלולים להיות מופחתים, אך עדיין קיימים.

 

 

לסיכום,

עריכת ייפוי כוח מתמשך היא כלי משפטי חשוב מאין כמוהו, אך יש לזכור שההחלטות בו הן הרות גורל ותשפענה על המשך חייו של הממנה. לכן חשוב לערוך את ייפוי הכוח המתמשך אצל עורך דין מוסמך, בקיא ובעל ניסיון בתחום, שידע להעלות את השאלות הנכונות ולהתייחס לכל ההיבטים השונים, קטנים וגדולים.

יצירת קשר

דילוג לתוכן